De zorg voor veiligheid, gezondheid, milieu en kwaliteit (Safety, Health, Environment and Quality:SHEQ) is één van de belangrijkste richtsnoeren binnen Linde. Ons gedrag en elke beslissing die wij nemen worden bepaald door ons SHEQ-beleid. SHEQ heeft daarnaast als doel dat iedereen binnen Linde verantwoordelijkheid draagt voor zijn handelen.
Veiligheidsbeleid
Ons doel is de kwaliteit van onze producten en diensten continu te verbeteren en gelijktijdig een hoge mate aan veiligheid en milieubescherming te waarborgen. Als ondersteuning hebben we hiervoor een beheerssysteem opgezet dat alle aspecten van veiligheid, gezondheid, milieu en kwaliteit aanstuurt. Dit systeem wordt op alle locaties van Linde wereldwijd gebruikt ten behoeve van onze klanten, onze werknemers en het publiek. Onze doelstellingen op het gebied van veiligheid zijn omschreven in ons SHEQ-beleid.
Voedingsmiddelen en dranken: onze toewijding aan veiligheid en gezondheid gaat vaak zelfs verder dan de principes die in ons SHEQ-veiligheidsbeleid zijn vastgelegd. We ontwikkelden een eigen beleid ontwikkeld, gericht op het waarborgen van de veiligheid in de voedingsmiddelen- en drankensector.
Certificering:
ISO 9001
Linde is gecertificeerd volgens ISO 9001. De normen van de ISO 9000-serie voorzien in maatstaven voor organisaties die gericht zijn op het implementeren van kwaliteitsbeheerssystemen die concurrentievoordelen op de volgende gebieden opleveren:
1. Klanttevredenheid en -loyaliteit
2. Verantwoordelijk leiderschap
3. Engagement van werknemers
4. Procesefficiëntie
5. Managementsystemen
6. Voortdurende verbetering
7. Besluitvorming op basis van feiten
8. Wederzijdse voordelen in de relatie tussen leverancier en klant
ISO 22000.
Linde is ook gecertificeerd volgens ISO 22000, een internationale norm die de vereisten voor voedselveiligheid omschrijft op basis van de volgende elementen:
1. Implementatie van programma's van basisvoorwaarden (prerequisite programs, PRP)
2. HACCP-principes (Hazard Analysis and Critical Control Points, gevarenanalyse en kritische controlepunten)
3. Interactieve communicatie, (intern en extern)
4. SysteembeheerNormen
Linde Management System & Standards (LiMSS)
Wereldwijd hebben wij het zogenoemde Linde Management System and Standards (LiMSS)-programma geïmplementeerd. Dit is een systeem voor het sturen van onze activiteiten en het bevorderen van continue verbetering. De normen die in dit systeem zijn opgenomen, omschrijven de procedures en richtlijnen voor bedrijfsprocessen en -handelingen. Ze voldoen aan externe eisen, zoals ISO 9001 en ISO 22000, alsmede aan wettelijke specificaties en Europese richtlijnen (bijvoorbeeld REACH en GHS). Sterker nog: ze gaan verder dan dat. LiMSS ondersteunt ons bij het verhogen van SHEQ-normen in onze hele onderneming.
Handvest gedragsnormen
In de Linde ‘Code of Ethics’ zijn de gedragscodes op het gebied van ethiek binnen onze organisatie verankerd. Deze gedragsregels vormen de basis voor het verantwoordelijkheidsgevoel voor onze werknemers, klanten, leveranciers en voor het milieu, overheden én richting onze concurrenten.EIGA
Linde is lid van diverse verenigingen en brancheorganisaties, waaronder de EIGA (European Industrial Gases Association), een organisatie van bedrijven die zich ten doel hebben gesteld de hoogste mate van veiligheid en zorg voor het milieu te waarborgen bij de omgang met gassen.