‘Op weg naar duurzame mobiliteit’
Waterstof kan een grote bijdrage leveren aan een vermindering van de CO2-uitstoot: zelfs tot bijna 100%, als waterstof emissievrij wordt geproduceerd, bijvoorbeeld via zonne- of windenergie, dan wel duurzame biomassa of biogas. Daarvoor doen zich interessante mogelijkheden voor in de combinatie met zon- en windenergie: Power-to-gas.
Tijdens het rijden zijn auto’s met een fuel cell volledig emissievrij (uit de uitlaat komt alleen zuivere waterdamp). Daarmee is rijden op waterstof een van de wegen naar de energie- en klimaatdoelstellingen van de EU.
Meer: op weg naar duurzame mobiliteit volgens de Nederlandse rijksoverheid
Linde Gas Benelux en waterstof
Linde biedt waterstofoplossingen over de hele keten: productie tot het vloeibaar maken, transport en opslag, ook bij tankstations. Ook zijn we nauw betrokken bij innovaties gericht op het inrichten van een haalbare infrastructuur voor het duurzame gebruik van waterstof als brandstof.
Waterstof in de praktijk
Forze racewagen van de TU Delft
Een racewagen op waterstof, met sponsoring van Linde. Het Forze-team van de TU Delft werkt voortdurend aan de ontwikkeling van een nieuw ‘Forze’ model. Samen met studenten van de Hogeschool Rotterdam wil het team duurzame technologie ontwikkelen en op een aantrekkelijke manier presenteren.
Meer info: http://www.formulazero.tudelft.nl/
De Shell Eco-marathon
Dit evenement is een van de meest uitdagende innovatiewedstrijden ter wereld voor studenten, en vindt jaarlijks plaats in Europa, Amerika en Azië. Al jarenlang is Linde wereldwijd partner van de Shell Eco-marathon, als exclusief waterstofleverancier.
Wedstrijdteams die een voertuig met een brandstofcel gebruiken, krijgen waterstof in gebruiksklare gascilinders en de daarbij horende technische ondersteuning.
Meer info: http://www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon.html
Pioniers in een Hyundai ix35 Fuel Cell
Wat een fantastisch vooruitzicht om te kunnen zeggen: wij waren in 2015 de allereersten in Nederland die in een auto met brandstofcel rondreden. Zeven Nederlandse pioniers trokken de stoute schoenen aan.
Meer via http://imotion.hyundai.nl/linde-gas-fotografeert-waterstofauto-hyundai-ix35-fuel-cell
Stadsbussen GVB Amsterdam
Bij het Gemeentelijk VervoersBedrijf van Amsterdam (GVB) rijden sinds januari 2012 twee hybride brandstofcelbussen waterstof.
Deze rijden eigenlijk gewoon op elektriciteit, die in de bus zelf wordt gemaakt. Dat gebeurt door waterstof in één van de 816 brandstofcellen in contact te brengen met zuurstof, waardoor elektriciteit ontstaat. Als bijproduct komt alleen stoom vrij. De waterstof wordt gewonnen uit gewoon water door een speciale installatie op de remise in Amsterdam-Noord.
Het liefst zou het GVB meer dieselvoertuigen vervangen door waterstof. Alleen: kost een brandstofcelbus nu nog ongeveer een miljoen; net zoveel als tien gewone bussen.
Meer info: http://www.gvb.nl/overgvb/brandstofcelbus/pages/default.aspx