Press Releases
Bij het zogenaamde ontgassen of verladen van zee- of binnenvaartschepen die een chemische lading vervoeren, veroorzaken de daarbij vrijkomende vluchtige organische koolwaterstoffen veel klachten. Dit ontgassen vindt met name plaats als een schip gelost is en een volgende lading gaat innemen. Metingen bevestigen dat structureel te hoge pieken voorkomen van stoffen zoals benzeen en tolueen, die op zijn minst hinderlijk en ook niet geheel onschadelijk zijn voor omwonenden van havens en vaarwegen.
Maatschappelijke belangen
In bijvoorbeeld het Rotterdamse havengebied mogen afgemeerde schepen alleen nog ontgassen op voorgeschreven plaatsen, tenzij een schip beschikt over afdoende dampverwerking. Men gaat zelfs nog een stap verder: ‘schone’ zeeschepen, die zijn opgenomen in de zogeheten ‘Environmental Ship Index (ESI)’, ontvangen een korting op de havengelden als zij méér dan 20 punten scoren op de index. Dat past overigens bij het streven van steeds meer havens om een ‘clean harbour’ te zijn.
Ook de havenbedrijven van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen noemen ontgassen niet meer van deze tijd. Kortom: ook in deze tak van sport neemt de eis van duurzaamheid steeds meer toe, versneld door strengere wet- en regelgeving.
Equipment
Service provider AQ, gevestigd in de haven van Antwerpen, heeft al tien jaar ervaring in allerlei chemische services voor de maritieme industrie. Het is een flexibele organisatie, die 24 uur per dag inzetbaar is. Het bedrijf adopteerde het Linde principe van ‘vapour emission control’ middels cryogene cryocondensatie, en ontwikkelde op eigen initiatief een speciale trailer voor 100% mobiliteit van het systeem.
General manager Alain Devroye: ‘Als speerpunt nemen wij voorlopig de scheepvaart, dus ook de binnenvaart. Alle afgemeerde schepen kunnen we snel bereiken. Maar ook gaan we ons richten op de op- en overslagbedrijven waar tankauto’s of treinwagons moeten worden behandeld. En tot slot is het heel wel denkbaar dat onze unit wordt ingezet als noodvoorziening bij stationaire installaties die in onderhoud of reparatie zijn, of elke andere wijze van back-up.’
Cryogene knowhow, en stikstof
The Linde Group, met haar dochter Linde Gas Benelux, houdt zich inmiddels wereldwijd 25 jaar bezig met cryocondensatie. Met vloeibare stikstof van -196°C, dat geen enkele nadelige invloed heeft op het milieu, worden koolwaterstoffen gescheiden van de rest van de afgasstroom. Wat overblijft, is gereinigde lucht en condensaat, dat apart kan worden hergebruikt of vernietigd. Dankzij dit proces van cryogene engineering plaatste Linde (met haar gepatenteerde CIRRUS VEC-technologie) meer dan honderd sationaire installaties in de (petro)chemie en de farmaceutische industrie, maar ook bij op- en overslagbedrijven. De logistieke organisatie voor de stikstofbevoorrading, waarover het bedrijf in elk land beschikt, is daarbij zeer behulpzaam. Een samenwerking tussen AQ en de cryogene kennis van Linde lag dan ook voor de hand. Beide bedrijven hebben ervaring met de behandeling van een breed spectrum van VOC’s en mengsels daarvan.
Kosten
Alain Devroye: ‘We gaan voor dit soort projecten voor elk type en elk formaat schip een vaste prijs hanteren, zodat een opdrachtgever direct weet waaraan hij toe is. Klanten houden nu eenmaal niet van verrassingen door allerlei extra’s achteraf.’ Wim van Dorth van Linde: ‘Eigenlijk durven we al op voorhand een stuk verder te gaan: AQ en Linde gaan samen de beste cryogene knowhow en de meest flexibele service bieden tegen de scherpste prijs.…’